Lektion 1 v 11
Jag inleder med några inspirationsövningar från www.miljomal.se/sv/Skola.
Intervju nr 1 med några elever (fokus på frågor som inte har givna svar, fånga upp tankar om miljömedvetenhet).
Jag utgick från ett förslag som utgår från miljömålet
STORSLAGEN FJÄLLMILJÖ
Här är lektionsupplägget:
De jobbade i grupper och fick ca 20 min på sig att sätta sig i sina roller. Sedan fick varje grupp presentera sig. Sedan fick de som representerade miljöorganisationerna argumentera emot alla aktörer. Till slut fick kommunchefen styra upp diskussionen och försöka komma fram till en lösning.
Efter lektionen intervjuade jag några elever och ställde följande frågor:
1. Hur uppfattade du lektionsupplägget jämfört med vanliga lektioner?
2. Kan du förstå de olika aktörernas olika intressen för fjället?
3. Kan du ge exempel där det kan finnas olika intressen t ex i ett stall? Ge exempel på olika intressen?
4. Vad menas med hållbar utveckling?
5. Rangordna följande verksamheter utifrån ett hållbarhetsperspektiv där 1 är mest hållbart.


No comments:
Post a Comment