Tuesday, 10 March 2015

Aktion nr 1, Intervju och egen observation

Jag för loggbok över projektet här för att veta vad jag har loggboken :)

Tidigare inlägg i bloggen fungerar också som loggbok men fr o m idag för jag anteckningar här om processen (aktion och verktyg), resultat, tolkning och analys.

Intervju
Efter min första lektion (se tidigare inlägg) som handlade om miljömålen intervjuade jag 3 elever och ställde följande frågor:


1. Hur uppfattade du lektionsuplägget jämfört med vanliga lektioner?
2. Kan du förstå de olika aktörernas olika intressen för fjället?
3. Kan du ge exempel där det kan finnas olika intressen t ex i ett stall? Ge exempel på olika intressen?
4. Vad menas med hållbar utveckling?
5. Rangordna följande verksamheter utifrån ett hållbarhetsperspektiv där 1 är mest hållbart.

Här är svaren:
1.
"Upplägget var bra, man blev inspirerad. Jag kommer att komma ihåg detta som vi pratade om. Jag kände mig engagerad. Om alla lektioner va så här skulle jag lära mig mer i skolan."
"Bättre än vanligt, man blev mer med. Annars blir det alltid segt och man bryr sig inte".
"Kul, bra att slippa skriva utan istället få prata. Lätt att sätta sig in i rollen."
2.
"Förstod de andras åsikter. Lättare att förstå efter att alla presenterat och vi började diskutera".
"Ja, det var bra att fatta".
"Fick förståelse för de andra. Höll inte med i det jag själv argumenterade för men det gjorde att jag ändå förstod mer".
3.
"Kan bli många åsikter i ett stall".
"Skogsägare om man rider utan tillstånd. Hemma har vi fått tillstånd av skogsägare. Kan ibland komma jägare så man måste ha koll på när".
" Skogen kan användas av många; ridning, jakt, skogsbruk. Man kan inte rida överallt för då kan det blir upptrampat och förstört".
4.
"Att de man gör håller i framtiden".'
"Att man ska tänka på nästkommade generation så att dfe kan använda naturen o leva o ha det bra".
"Bevara vattnet mm så att man kan leva i framtiden".
5.
"Renskötsel 1, Vinfkraft 2, Turridning 3, Gruva 1 "
"Renskötsel 1 - renar har alltid funnits i fjällen, samerna använder naturliga metoder, inga stängsel, stall, de tar tillvara på allt av renen. Turridning 2 - Billigt att starta jämfört med vindkraft, kan slita på marken. Vindkraft 3 - förstör utsikten, stor påverkan med transporter mm i början, i och för sig bra energi. Gruba 4 - förstör miljön, trafik, avgaser, slagg".
"Renskötsel 1 - renar äter det som finns, lever fritt, förstör minst. Vindkraft 2 - stora skador först men minskar CO2 utsläpp. Turridning 3 - får inte så mycket tillbaka, kan bli trampskador. Gruva 5 - slagg, föroreningar, vägar, dåligt".

Min observation av lektionen 
Jag kunde se nya beteende hos vissa elever under dagens lektion. Det handlade om att vissa elever var mer engagerade än vanligt. Därför kommer jag frångå min plan för aktion nr 2. Istället för att repetera en tidigare lektion kommer jag låta dem göra ännu ett rollspel.


1 comment:

  1. Hejsan!
    Intressant att se och läsa hur mycket du gör och dina tankar du har...
    // Thomas

    ReplyDelete