Thursday, 26 March 2015

Aktionsforskning i praktiken


Här skriver jag ner lite av det som jag hittat i den här boken!


  • På sidan 26 anges aktionsforskningen som en cyklisk modell som börjar med planering av aktionen, genomförande av aktionen, uppföljning genom observation och att resultatet kan leda till en ny planering.
  • På sidan 25 nämns att resultatet kan anknytas till teorier och andra studier.
  • På sidan 24 anges att "Verktygen ger distans, nya perspektiv och ny kunskap"
  • Sidan 102. "Just möjligheten att generalisera anses problematisk då aktionslärande, liksom aktionsforskning, först och främst syftar till att lösa verklige problem i en given kontext". det här är viktigt att tänka på om man ska sprida lärdomen vidare dvs att den funkar kanske bara i ett visst sammanhang.
  • Sidan 139. Under rubriken "Måste man skriva för att utvecklas?" tas dilemmat upp när det gäller lärarnas roll att utveckla verksamheten. Det kan vara svårt att prioritera att använda tiden för att reflektera för utvecklingens skull. 

1 comment:

  1. Trevligt att läsa dina anteckningar från böckerna vi fått att läsa....Jag läste själv båda böckerna och flera kapitel flera gånger i höstas när vi hade förra kursen.

    ReplyDelete