Friday, 6 March 2015

Dags att köra igång!


Efter några dagars mailande med Christine har hon nu godkänt examinationsuppgift 1.

Efter tankekartan ser det ut så här:

2. Frågeställning
Hur kan förståelsen av hållbar utveckling/miljömedvetenheten öka hos min elever i kursen naturbruk?
eller ännu enklare
Hur kan förståelsen av hållbar utveckling och naturbruk ökas hos mina elever?

3. Planerad förändringsinsats
Jag har som mål att genomföra förändringsinsatsen i kurserna naturbruk och i ridning 2. Det kan även bli aktuellt i kursen marken och växternas biologi. I skrivandets stund vet jag inte i vilka kurser jag kommer att göra detta i och det beror på schemaändringar och inbokade gästinstruktörer.

Lektion 1 v 11
Jag inleder med några inspirationsövningar från www.miljomal.se/sv/Skola.
Intervju nr 1 med några elever (fokus på frågor som inte har givna svar, fånga upp tankar om miljömedvetenhet).

Lektion  v 12
Lektion med repetition av tidigare uppgift om palmolja. De får diskutera den i grupper. Jag sitter med och observerar samt för anteckningar i loggbok.

Lektioner v 13-18
Lektioner med olika tema men alltid med anknytning till miljö/hållbar utveckling.
Uppgifter/projekt för eleverna där de får analysera hållbarheten i hästhållningen. Jag ger dem olika områden att jobba med t ex gödsel, parasitkontroll, foder och strömedel. De kommer att få jobba i grupper och jag kommer att sitta med i grupperna och observera samt föra anteckningar i loggbok. De kommer att redovisa i tvärgrupper. Jag kommer sitta med och observera samt föra anteckningar i loggbok.
Intervju nr 2 med några elever (tänka på att fånga upp elevernas tankar om miljömedvetenhet).

Lektion v 19
Föreläsning om klimat och utveckling
Intervju nr 3 med några elever (förbereda frågor utifrån vad som kommit fram under processen, lyssna av mm)

Lektion v 20-
Sammanställa resultat och analysera om resultaten kan ge svar på frågeställningen.

4. Verktyg

Jag kommer att intervjua elever efter aktionerna.  Jag kommer även göra observationer som jag gör anteckningar om.

På måndag tänker jag börja med lektion nr 1.

Jag har just haft handledningstid med Christine och fått bra tips. Ska försöka sammanfatta här:
* Tänk på att avgränsa och ha 1-2 aktioner
* Utvärdera, systimatisera och gå vidare utifrån vad som kommit fram
* Bestäm aktion och vilket verktyg och vilket verktyg som ska användas
* Tänk på att det handlar om att testa metoden

Utifrån detta har jag kommit fram till att ha två aktioner:
Lektion 1 - inspirationsövning Verktyg: Intervju med några elever
Lektion 2 - repetition av projekt med palmolja, gruppdiskussioner . Verktyg: Observation, anteckna eller film. Jag ska be en annan lärare ha lektionen så att jag kan koncentrera mig på att observera.



......men nu ett bilresa till Meråkerfjell!

No comments:

Post a Comment