Tuesday, 28 April 2015

Tillägg om förståelse och kunskap

Resultat:
I intervjun efter aktion nr 1 hade jag en fråga som handlade om att kolla om de hade fått ökad förståelse för hållbar utveckling och naturbruk. Jag bad eleverna att rangordna några verksamheter (användning av ett fjällområde) utifrån ett hållbarhetsperspektiv. De kunde alla rangordna och satte gruvdrift som minst hållbart och renskötsel som mest hållbart. Renskötsel för att de är en verksamhet som bedrivs hållbart då renarna är på olika platser för olika utfodring och att renarna är för att kunna ha fjället som bete i framtiden måste det finnas ett tänkt när det gäller antal renar på bete på olika ställen.

När det gäller aktion nr 2 när jag lät dem göra ett rollspel om antibiotika och antibioresistens. På ett prov i kursen djursjukvård hade flera elever missat frågan om antibiotika, antibiotikaresisten och användning av antibiotika i hästhållningen. De fick ett omprov på detta och alla elever utom en svarade att antibiotika är bra att använda mot specifika bakterier men att man ska vara försiktig med att använda det i onödan. De svarade att om man använde det för mycket i onödan kan bakterierna bli resistenta. 

Analys:
Kopplingen mellan engagemanget hos eleverna och den ökade förståelsen kunde jag se efter mina aktioner. Jag upplevde att eleverna hade lätt för att rangordna de verksamheter som konkurrerade om fjällområdet i det första rollspelet. Det handlade om gruvdrift, vindkraft, ridverksamhet och rennäring. Jag tolkat det som att de via rollspelet och det engagemang som de visade fick förståelse för vilka kopplingen mellan hållbarhet och respektive verksamhet. Alla elever tyckte att gruvdrift var minst hållbart och att rennäringen var mest hållbar. Utifrån deras svar känner jag mig nöjd med deras ökade kunskap.

När det gäller kunskapen om en hållbar användning av antibiotika testade jag årskursen i detta på ett prov i kursen djursjukvård. Det var elever som hade gjort provet men hade rester på just antibiotika användning i hästhållningen. Alla elever som hade varit med på rollspelet hade svarat rätt på frågan. En av de som hade rester var frånvarande på rollspelet och samma elev hade inte klarat omprovet. Min tolkning är att det var just rollspelet om antibiotika som ökade förståelsen och kunskapen! 

No comments:

Post a Comment