Resultat:
I intervjun efter aktion nr 1 hade jag en fråga som handlade
om att kolla om de hade fått ökad förståelse för hållbar utveckling och
naturbruk. Jag bad eleverna att rangordna några verksamheter (användning av ett
fjällområde) utifrån ett hållbarhetsperspektiv. De kunde alla rangordna och
satte gruvdrift som minst hållbart och renskötsel som mest hållbart. Renskötsel
för att de är en verksamhet som bedrivs hållbart då renarna är på olika platser
för olika utfodring och att renarna är för att kunna ha fjället som bete i
framtiden måste det finnas ett tänkt när det gäller antal renar på bete på
olika ställen.
När det gäller aktion nr 2 när jag lät dem göra ett rollspel
om antibiotika och antibioresistens. På ett prov i kursen djursjukvård hade
flera elever missat frågan om antibiotika, antibiotikaresisten och användning
av antibiotika i hästhållningen. De fick ett omprov på detta och alla elever utom
en svarade att antibiotika är bra att använda mot specifika bakterier men att
man ska vara försiktig med att använda det i onödan. De svarade att om man använde
det för mycket i onödan kan bakterierna bli resistenta.
Analys:
Kopplingen
mellan engagemanget hos eleverna och den ökade förståelsen kunde jag se efter
mina aktioner. Jag upplevde att eleverna hade lätt för att rangordna de
verksamheter som konkurrerade om fjällområdet i det första rollspelet. Det
handlade om gruvdrift, vindkraft, ridverksamhet och rennäring. Jag tolkat det
som att de via rollspelet och det engagemang som de visade fick förståelse för
vilka kopplingen mellan hållbarhet och respektive verksamhet. Alla elever
tyckte att gruvdrift var minst hållbart och att rennäringen var mest hållbar. Utifrån
deras svar känner jag mig nöjd med deras ökade kunskap.
När
det gäller kunskapen om en hållbar användning av antibiotika testade jag
årskursen i detta på ett prov i kursen djursjukvård. Det var elever som hade gjort
provet men hade rester på just antibiotika användning i hästhållningen. Alla
elever som hade varit med på rollspelet hade svarat rätt på frågan. En av de
som hade rester var frånvarande på rollspelet och samma elev hade inte klarat
omprovet. Min tolkning är att det var just rollspelet om antibiotika som ökade
förståelsen och kunskapen!
No comments:
Post a Comment