Thursday, 23 April 2015

CHECKLISTAN även om det ser fult ut på bloggen

Jag har jobbat med den idag och än så länge ser den ut så här:







Checklista utvecklingsarbetet

Ditt namn: Lena Fernlund
Program: Naturbruksprogrammet
Ämne: Naturbruk
Kurs: Naturbruk
Skola: Dille Gård Naturbruksgymnasium





























Hur kan förståelsen av hållbar utveckling och naturbruk öka hos min elever?







Eftersom jag planerar att redovisa med en skulptur skickar jag in hela checklistan och har valt att publicera litteraturlistan enbart under punkt nr 6 nedan.




1. Problemområde

Jag valde mitt problem område med anledning av att jag undervisat i ämnet naturbruk i flera år men konsekvent misslyckats att öka elevernas förståelse för hållbar utveckling samt sambandet mellan hållbar utveckling och naturbruk.

Citat från Skolverket (2011, s 7) ur läroplanen: ”Miljöperspektivet i undervisningen ska ge eleverna insikter så att de kan dels själva medverka till att hindra skadlig miljöpåverkan, dels skaffa sig ett personligt förhållningssätt till de övergripande och globala miljöfrågorna. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.”

Citat från Skolverket (2011, s 33) ur examensmålen för naturbruksprogrammet: ”Att bruka naturen på ett sätt som främjar hållbar utveckling och vårdar ekosystemen ställer krav på såväl biologiska och ekologiska som tekniska och ekonomiska kunskaper. Utbildningen ska utveckla elevernas förståelse av naturens mångfald och hur olika verksamheter använder och påverkar naturen och biologiska processer. I detta ingår också kunskaper om olika energiformer och om energiomsättning. Utbildningen ska ge eleverna möjligheter att kritiskt granska och reflektera över hur vi kan bruka naturen för en hållbar utveckling.”

Citat från Skolverket (u.å.) ur ämnesplan: ”Kunskaper om hur naturresurser används inom naturbruket och hur naturbruket kan bidra till att främja en hållbar utveckling.”

Citat från Skolverket (u.å.) ur
centralt innehåll: Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
* Naturens biologiska mångfald och dess betydelse för ett hållbart naturbruk.
* Naturbrukets användning av naturresurser samt naturbruket som resurs för en hållbar utveckling.
* Miljöhänsyn inom naturbruk, till exempel i samband med gödselhantering, växtnäringstillförsel, maskinanvändning, djurhållning och skogsskötsel.
Ur kunskapskraven (Skolverket, u.å.): Eleven redogör översiktligt/utförligt/utförligt och nyanserat för hur naturresurser används inom naturbruket och hur naturbruket kan främja en hållbar utveckling.


2. Frågeställning

Problemområdet har mynnat ut i följande frågeställning:
Hur kan förståelsen av hållbar utveckling och naturbruk öka hos min elever?

3. Aktion och Verktyg

Mina aktioner var tre stycken:
1. Rollspel om miljömål
2. Rollspel om antibiotika
3. Intervju efter lektion (gjorde jag efter aktion 1 och 2 men även som en egen aktion)
Mina verktyg var intervjuer och observationer. Jag förde egen loggbok över hela processen med min aktionsforskning i min blogg.















Aktion
Motiv för val av verktyg
1
Rollspel om miljömål och hållbarhet
Intervju med några elever efter aktion. Bra val att göra det direkt eftre aktionen och motiv är att få en snabb återkoppling och att eleverna får chans att delge sina upplevelser/tankar. Egen observation under hela lektionen som antecknas. Bra att innan ha tänkt på att observera t ex annorlunda beteenden hos eleverna. Motiv är att kunna lägga märka till nya beteenden och skriva ner dem så att man kan reflektera över dem senare.
2
Rollspel om antibiotikaresistens och hållbar hästhållning
Intervju med några elever efter aktion. Bra val att göra det direkt efter aktionen och motiv är att få en snabb återkoppling och att eleverna får chans att delge sina upplevelser/tankar. Egen observation under hela lektionen som antecknas. Bra att innan ha tänkt på att observera t ex annorlunda beteenden hos eleverna. Motiv är att kunna lägga märka till nya beteenden och skriva ner dem så att man kan reflektera över dem senare.
3
Intervju efter lektionen med stallarbete utan lärare (som undervisningsmetod)
Intervju för att höra från flera elever hur det självständiga arbetet i stallet fungerat.

4. Resultat

I intervjuerna kom det fram att eleverna kände sig engagerade och tyckte att det var kul med rollspel. De tyckte att det var lättare att hålla fokus än vid vanliga lektioner och det var givande att prata istället för att skriva. De trodde att det skulle komma ihåg lektionen. En elev beskrev det var ett bra sätt att hålla uppmärksamheten och att man lärde sig mycket på kort tid.
I rollspelet som handlade om olika aktörer som skulle diskutera utifrån sina åsikter hade eleverna lätt att sätta sig in i rollerna. De kunde argumentera för sin sak (även om de personligen inte höll med).

När de i intervjun skulle rangordna olika verksamheter utifrån hållbarhetsperspektiv kunde de rangordna samt förklara varför de valde en speciell ordning.

När de skulle svara på frågan om hållbar antibiotikaanvändning hänvisade en elev till rollspelet dvs besvarade frågan genom att ta exempel ur rollspelet.

På frågan om rollspel skulle kunna vara ett sätt att redovisa grupparbeten på kom det fram olika åsikter huruvida det skulle fungera beroende på om man känner varandra eller inte. En elev sa att det kanske skulle vara bra att göra det för att lära känna varandra och en annan trodde bara att det funkar om man redan känner varandra.

Under mina observationer kunde jag lägga märke till att eleverna var engagerade och glada. Jag noterade också att de använde ord och uttryck som var kopplade till lektionernas faktainnehåll.

Rollspel i undervisningen gör eleverna engagerade. Elever som i vanlig undervisning” varit oengagerade blev också engagerade. Eleverna hade lätt för att sätta sig in i rollerna och därmed fick de kunskap i ämnet. De upplevde att de lärde sig mycket genom att få prata jämfört med att skriva. Rollspel där eleverna kan släppa loss och skratta är positivt för lärandet.
Under mina observationer la jag märke till att vid alla tre aktionerna var eleverna engagerade. Att eleverna fick reda på innan att de skulle bli intervjuade gjorde dem engagerade under lektionen och de fick en ökad förståelse och kunskap. Denna slutsats drog jag under min tredje aktion som bara handlade om att intervjua dem och inte hade något rollspel!

Slutsats 1: Att använda rollspel i undervisningen kan öka förståelsen av hållbar utveckling och naturbruk hos mina elever.
Slutsats 2: Att intervjua elever efter lektionen kan också användas för att nå målet att eleverna får en ökad förståelse för hållbar utveckling och naturbruk hos mina elever.

5. Analys

Jag har analyserat resultaten genom att läsa elevernas svar från intervjuer samt mina anteckningar från observationer. Jag valde att ha en kombination av intervjuer och observationer. Jag tror att mina intervjuer gav mig detaljer som jag inte uppfattat om jag enbart hade gjort observationer (Björndal, 2005, s 90).

Min plan var från början att ha två aktioner; ett rollspel om miljömål och en repetitionslektion om palmolja. Men efter första lektionen med rollspel ändrade jag planen till att ha ett rollspel till. Efter den lektionen la jag till ännu en lektion som handlade om att intervjua eleverna efteråt. Detta arbetssätt stämmer överens med vad som skrivs i Rönnerman (2012, s 25) att aktionsforskning är en cyklisk modell som börjar med planering av aktionen, genomförande, uppföljning och att det man kommit fram till kan leda till en ny planering.

När det gäller i vilken ordning jag ställde frågorna tänkte jag att det var viktigt att öppna med en enkel fråga och avsluta med en som byggde på att de lärt sig något under lektionen. I Björndal (2005, s 97) beskrivs att en intervju bör börja med det som varit, fortsätta med nutiden och framtiden.

Jag tolkar resultaten som att rollspel är en undervisningsmetod som skulle kunna bidra till att jag når målet att mina elever får en ökad förståelse för hållbar utveckling i kursen naturbruk.

Jag såg ett engagemang hos alla elever vilket inte alltid är fallet på "vanliga lektioner".
Eftersom jag i min intervjuer hade fakta frågor som de enbart kunde svara rätt på om de fått en ökad förståelse för hållbar utveckling tolkar jag det som att rollspel som undervisningsmetod kan fungera.

Min analys och tolkning leder till att jag har fått ett stort intresse för att utveckla rollspel som undervisningsmetod. Att förbereda lektionen tar ganska lång tid när det handlar om att skapa rollspel. Men med tanke på att själva lektionen är effektiv och om de lär sig mycket på kort tid som de kommer ihåg är det en investering i tid att förbereda rollspel.
Jag såg glädje under lektionen som är en bonus vid inlärning. Min tolkning är att med ett leende på läpparna kan det bli enklare att ta in information.

Enligt (Edalatjow, 2007) kan rollspel som undervisningsmetod gör det möjligt att ta till sig fakta och öka förståelsen. Mitt resonemang om att jag via mina verktyg (intervjuer och observationer) sett ett ökat engagemang samt ökad förståelse hos eleverna stämmer överens med Almer (2012) som påpekar att rollspel i undervisningen ökar engagemang och förståelse. Genom detta resonemang har jag kopplat mitt resultat till andra studier och teorier, precis som det beskrivs i Rönnerman (2012, s 26).

Min slutsats att använda rollspel i undervisningen kan öka förståelsen av hållbar utveckling och naturbruk hos mina elever stöds av ovanstående resonemang från litteraturen. Mina erfarenheter från min vanliga undervisning är att endast ett fåtal elever lär sig begreppet och sambandet genom att läsa sig till det och få traditionella prov/inlämningsuppgifter.
Jag tycker också att det var intressant att jag kunde observera ett ökat engagemang och ökad förståelse när eleverna fick veta innan att några skulle intervjuas efteråt.  
När jag berättade om detta på grupplektionen den 22 april på Artisten drog ?? en intressant parallell. Enligt A. Efternamn (personlig kommunikation, 22 april, 2015) skulle det kunna handla om ”Klass 9A-effekten” som hon sa till viss del handlade om att resultatet i klassen höjdes pga av att undervisningen var med i TV, alltså att iscensättningen skulle kunna ha gjort dem mer engagerade och att detta i sin tur kan leda till ökad förståelse och kunskap.
Jag anser att hållbar utveckling för många är ett abstrakt begrepp. Jag anser också att hållbar utveckling och naturbruk är ett abstrakt samband för många.

Jag tolkar mitt resultat som att rollspel och att intervjua elever efter lektionen kan öka förståelsen för abstrakta begrepp och samband.
                                                                                                                        

6. Litteraturlista


Skolverket. (2011). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Hämtad från http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2705

Skolverket. (u.å.). Ämnesplaner och kurser. Naturbruk. Hämtad 2015-04-23 från http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nau?tos=gy&subjectCode=NAU&lang=sv
Edalatjow, A. (2007). Nå kunskap med pedagogiskt rollspel. Uppsats. Malmö Högskola.

Björndal, Cato. R.P. (2005). Det värderande ögat. Observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Stockholm: Liber.

Rönnerman, K. (red.) (2012). Aktionsforskning i praktiken - förskola och skola på vetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur.

Almer, S. (2012, juni). Rollspel som fördjupar undervisningen. Skolvärlden. Tillgänglig: http://skolvarlden.se/artiklar/rollspel-som-f%C3%B6rdjupar-undervisningen
Utbildningsvetenskapliga fakulteten (u.a). Göteborgs universitet. Hämtad 2015-04-23 från http://ufn.gu.se/samverkan/vara_verktyg/aktionsforskning/

7. Redovisning

Jag kommer att ha en skulptur av aktionsforskningsspiralen som grund i min redovisning och i den placerar jag mina planer, aktioner och reflektioner i kronologisk ordning. Jag börjar med min frågeställning och avslutar med mina slutsatser/svar. Jag kommer ha bilden på aktionsforskningsspiralen som inspiration som finns Utbildningsvettenskapliga fakulteten (u.a).
Jag kommer även ha en skiss/PP över skulpturen för att göra det tydligt. Min plan är att dela ut skissen/PP som åhörarkopior så att det blir enkelt att följa de olika stegen i min aktionsforskning!
Mer information om min aktionsforskning finns i min blogg: http://lenasskolutvecklingsblogg.blogspot.se





No comments:

Post a Comment