Checklista utvecklingsarbetet
|
Ditt namn: Lena Fernlund
Program: Naturbruksprogrammet
Ämne: Naturbruk
Kurs: Naturbruk
Skola: Dille Gård
Naturbruksgymnasium
|
|
Hur kan förståelsen av hållbar utveckling och naturbruk
öka hos min elever?
Eftersom jag planerar att redovisa med
en skulptur skickar jag in hela checklistan och har valt att publicera
litteraturlistan enbart under punkt nr 6 nedan.
1. Problemområde
Jag valde mitt problem område med anledning av att jag
undervisat i ämnet naturbruk i flera år men konsekvent misslyckats att öka
elevernas förståelse för hållbar utveckling samt sambandet mellan hållbar
utveckling och naturbruk.
Citat från Skolverket (2011, s 7) ur läroplanen: ”Miljöperspektivet i undervisningen ska ge eleverna
insikter så att de kan dels själva medverka till att hindra skadlig
miljöpåverkan, dels skaffa sig ett personligt förhållningssätt till de
övergripande och globala miljöfrågorna. Undervisningen ska belysa hur
samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att
skapa hållbar utveckling.”
Citat från Skolverket (2011, s 33) ur examensmålen för naturbruksprogrammet: ”Att bruka naturen på ett
sätt som främjar hållbar utveckling och vårdar ekosystemen ställer krav på
såväl biologiska och ekologiska som tekniska och ekonomiska kunskaper.
Utbildningen ska utveckla elevernas förståelse av naturens mångfald och hur
olika verksamheter använder och påverkar naturen och biologiska processer. I
detta ingår också kunskaper om olika energiformer och om energiomsättning.
Utbildningen ska ge eleverna möjligheter att kritiskt granska och reflektera
över hur vi kan bruka naturen för en hållbar utveckling.”
Citat från Skolverket (u.å.) ur ämnesplan: ”Kunskaper om hur naturresurser används inom naturbruket och
hur naturbruket kan bidra till att främja en hållbar utveckling.”
Citat från Skolverket (u.å.) ur centralt innehåll: Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
* Naturens biologiska mångfald och dess betydelse för
ett hållbart naturbruk.
* Naturbrukets användning av naturresurser samt naturbruket som resurs för en hållbar utveckling. * Miljöhänsyn inom naturbruk, till exempel i samband med gödselhantering, växtnäringstillförsel, maskinanvändning, djurhållning och skogsskötsel.
Ur kunskapskraven (Skolverket, u.å.): Eleven redogör
översiktligt/utförligt/utförligt och nyanserat för hur naturresurser används
inom naturbruket och hur naturbruket kan främja en hållbar utveckling.
2. Frågeställning
Problemområdet har mynnat ut i följande frågeställning:
Hur kan förståelsen
av hållbar utveckling och naturbruk öka hos min elever?
3. Aktion och Verktyg
Mina aktioner var tre stycken:
1. Rollspel om miljömål 2. Rollspel om antibiotika 3. Intervju efter lektion (gjorde jag efter aktion 1 och 2 men även som en egen aktion)
Mina verktyg var intervjuer och observationer. Jag förde
egen loggbok över hela processen med min aktionsforskning i min blogg.
4. Resultat
I intervjuerna kom det fram att eleverna kände sig
engagerade och tyckte att det var kul med rollspel. De tyckte att det var
lättare att hålla fokus än vid vanliga lektioner och det var givande att
prata istället för att skriva. De trodde att det skulle komma ihåg lektionen.
En elev beskrev det var ett bra sätt att hålla uppmärksamheten och att man
lärde sig mycket på kort tid.
I rollspelet som handlade om olika aktörer som skulle
diskutera utifrån sina åsikter hade eleverna lätt att sätta sig in i
rollerna. De kunde argumentera för sin sak (även om de personligen inte höll
med).
När de i intervjun skulle rangordna olika verksamheter
utifrån hållbarhetsperspektiv kunde de rangordna samt förklara varför de
valde en speciell ordning.
När de skulle svara på frågan om hållbar
antibiotikaanvändning hänvisade en elev till rollspelet dvs besvarade frågan
genom att ta exempel ur rollspelet.
På frågan om rollspel skulle kunna vara ett sätt att
redovisa grupparbeten på kom det fram olika åsikter huruvida det skulle
fungera beroende på om man känner varandra eller inte. En elev sa att det
kanske skulle vara bra att göra det för att lära känna varandra och en annan
trodde bara att det funkar om man redan känner varandra.
Under mina observationer kunde jag lägga märke till att
eleverna var engagerade och glada. Jag noterade också att de använde ord och
uttryck som var kopplade till lektionernas faktainnehåll.
Rollspel i undervisningen gör eleverna engagerade. Elever
som i vanlig undervisning” varit oengagerade blev också engagerade. Eleverna
hade lätt för att sätta sig in i rollerna och därmed fick de kunskap i ämnet.
De upplevde att de lärde sig mycket genom att få prata jämfört med att
skriva. Rollspel där eleverna kan släppa loss och skratta är positivt för
lärandet.
Under mina observationer la jag märke till att vid alla
tre aktionerna var eleverna engagerade. Att eleverna fick reda på innan att
de skulle bli intervjuade gjorde dem engagerade under lektionen och de fick
en ökad förståelse och kunskap. Denna slutsats drog jag under min tredje
aktion som bara handlade om att intervjua dem och inte hade något rollspel!
Slutsats 1: Att
använda rollspel i undervisningen kan öka förståelsen av hållbar utveckling
och naturbruk hos mina elever.
Slutsats 2: Att
intervjua elever efter lektionen kan också användas för att nå målet att
eleverna får en ökad förståelse för hållbar utveckling och naturbruk hos mina
elever.
5. Analys
Jag har analyserat resultaten genom att läsa elevernas
svar från intervjuer samt mina anteckningar från observationer. Jag valde att
ha en kombination av intervjuer och observationer. Jag tror att mina
intervjuer gav mig detaljer som jag inte uppfattat om jag enbart hade gjort
observationer (Björndal, 2005, s 90).
Min plan var från början att ha två aktioner; ett rollspel
om miljömål och en repetitionslektion om palmolja. Men efter första lektionen
med rollspel ändrade jag planen till att ha ett rollspel till. Efter den
lektionen la jag till ännu en lektion som handlade om att intervjua eleverna
efteråt. Detta arbetssätt stämmer överens med vad som skrivs i Rönnerman
(2012, s 25) att aktionsforskning är en cyklisk modell som börjar med
planering av aktionen, genomförande, uppföljning och att det man kommit fram
till kan leda till en ny planering.
När det gäller i vilken ordning
jag ställde frågorna tänkte jag att det var viktigt att öppna med en enkel
fråga och avsluta med en som byggde på att de lärt sig något under lektionen.
I Björndal (2005, s 97) beskrivs att en intervju bör börja med det som varit,
fortsätta med nutiden och framtiden.
Jag tolkar resultaten som att rollspel är en
undervisningsmetod som skulle kunna bidra till att jag når målet att mina
elever får en ökad förståelse för hållbar utveckling i kursen naturbruk.
Jag såg ett engagemang hos alla elever vilket inte alltid
är fallet på "vanliga lektioner".
Eftersom jag i min intervjuer hade fakta frågor som de
enbart kunde svara rätt på om de fått en ökad förståelse för hållbar
utveckling tolkar jag det som att rollspel som undervisningsmetod kan
fungera.
Min analys och tolkning leder till att jag har fått ett
stort intresse för att utveckla rollspel som undervisningsmetod. Att
förbereda lektionen tar ganska lång tid när det handlar om att skapa
rollspel. Men med tanke på att själva lektionen är effektiv och om de lär sig
mycket på kort tid som de kommer ihåg är det en investering i tid att
förbereda rollspel.
Jag såg glädje under lektionen som är en bonus vid
inlärning. Min tolkning är att med ett leende på läpparna kan det bli enklare
att ta in information.
Enligt
(Edalatjow, 2007) kan rollspel som undervisningsmetod gör det möjligt att ta
till sig fakta och öka förståelsen. Mitt resonemang om att jag via mina verktyg
(intervjuer och observationer) sett ett ökat engagemang samt ökad förståelse
hos eleverna stämmer överens med Almer (2012) som påpekar att rollspel i
undervisningen ökar engagemang och förståelse. Genom detta resonemang har jag
kopplat mitt resultat till andra studier och teorier, precis som det beskrivs i
Rönnerman (2012, s 26).
Min slutsats att använda rollspel i undervisningen kan öka
förståelsen av hållbar utveckling och naturbruk hos mina elever stöds av
ovanstående resonemang från litteraturen. Mina erfarenheter från min vanliga
undervisning är att endast ett fåtal elever lär sig begreppet och sambandet genom
att läsa sig till det och få traditionella prov/inlämningsuppgifter.
Jag tycker också att det var intressant att jag kunde
observera ett ökat engagemang och ökad förståelse när eleverna fick veta
innan att några skulle intervjuas efteråt.
När jag berättade om detta på grupplektionen den 22 april
på Artisten drog
?? en
intressant parallell. Enligt A. Efternamn (personlig
kommunikation, 22 april, 2015) skulle det kunna handla om ”Klass 9A-effekten”
som hon sa till viss del handlade om att resultatet i klassen höjdes pga av
att undervisningen var med i TV, alltså att iscensättningen skulle kunna ha
gjort dem mer engagerade och att detta i sin tur kan leda till ökad förståelse
och kunskap.
Jag anser att hållbar utveckling för många är ett abstrakt
begrepp. Jag anser också att hållbar utveckling och naturbruk är ett abstrakt
samband för många.
Jag tolkar mitt
resultat som att rollspel och att intervjua elever efter lektionen kan öka förståelsen
för abstrakta begrepp och samband.
6. Litteraturlista
Skolverket. (2011). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Hämtad från http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2705 Skolverket. (u.å.). Ämnesplaner och kurser. Naturbruk. Hämtad 2015-04-23 från http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nau?tos=gy&subjectCode=NAU&lang=sv
Edalatjow, A. (2007). Nå
kunskap med pedagogiskt rollspel. Uppsats. Malmö Högskola.
Björndal, Cato. R.P. (2005). Det värderande ögat. Observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Stockholm: Liber. Rönnerman, K. (red.) (2012). Aktionsforskning i praktiken - förskola och skola på vetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur. Almer, S. (2012, juni). Rollspel som fördjupar undervisningen. Skolvärlden. Tillgänglig: http://skolvarlden.se/artiklar/rollspel-som-f%C3%B6rdjupar-undervisningen
Utbildningsvetenskapliga
fakulteten (u.a). Göteborgs universitet. Hämtad 2015-04-23 från http://ufn.gu.se/samverkan/vara_verktyg/aktionsforskning/
7. Redovisning
Jag kommer även ha en skiss/PP över skulpturen för att
göra det tydligt. Min plan är att dela ut skissen/PP som åhörarkopior så att
det blir enkelt att följa de olika stegen i min aktionsforskning!
Mer information om min aktionsforskning finns i min blogg:
http://lenasskolutvecklingsblogg.blogspot.se
|
No comments:
Post a Comment